Bij Studio Lemon gaan de alarmbellen rinkelen als we worden uitgenodigd voor een pitch. Eerlijk, we hebben slechte én heel goede ervaringen met de pitches. Toch nemen we er nooit (meer) aan deel. Waarom? Omdat de kosten vaak niet opwegen tegen de baten.
Het is begrijpelijk dat organisaties zich willen voeden met goede creatieve input en zich van meer kanten willen laten informeren om te checken of het (huidige) bureau (nog) wel bij hen past. Niemand is verplicht om aan een pitch mee te doen, maar pitchen doe je niet ‘even’. Het vraagt veel tijd, energie en geld van alle betrokkenen. Als je het op de juiste manier aanpakt, is pitchen een prima manier om een nieuwe opdracht of relatie te verkrijgen. Bovendien stimuleert het creativiteit. We vinden dus echt niet dat de pitch de wereld uit moet, maar regels en richtlijnen zijn wel zeer wenselijk.
Start met kennismaking
Ons advies is om altijd eerst met elkaar kennis te maken. Als je elkaar vooraf niet ontmoet, mis je feeling en verbondenheid. Dus start met een persoonlijk kennismakingsgesprek; dan kun je vaak snel en vrij goed inschatten of het een kansrijke samenwerking kan worden en of je bij elkaar past. Zowel de opdrachtgever als deelnemende pitchpartijen moeten na een kennismaking duidelijk hebben waarom ze in elkaar willen investeren. Zo vergroot je de kans op succesvolle samenwerking; een goed vertrekpunt is de basis voor goed werk.
Regels en richtlijnen
Elke organisatie stelt zijn eigen regels en richtlijnen, maar wij raden deelname af als deze niet duidelijk zijn. En wees niet bang om ook jouw regels en richtlijnen in te brengen.
Zaken die je echt moeten weten voordat je start:
- Wat is de aanleiding van de pitch
- Op welke basis ben je geselecteerd
- Gaat het om één project of een meerjarige relatie
- Wat is het budget
- Is er een pitchvergoeding
- Hoeveel andere bureaus pitchen mee
- Op welke criteria vindt selectie plaats
- Wat gebeurt er met de creatieve ideeën bij verlies
Pitch à la Lemon
Dit is volgens ons een goed alternatief voor de pitch: pitch à la Lemon. Wil je als organisatie de juiste klik, de creatiefste oplossing en eerlijke tarieven? Zorg dan bij aanvang van de pitch voor een persoonlijke kennismaking met het team, hun werk- en zienswijze. Vraag waarom het creatieve bureau de dingen doet die het doet. En vraag ook om referenties. Leer het bureau en de mensen eerst beter kennen; dit is een veel efficiëntere aanpak en zorgt voor betere relaties en betere output.
Gezonde co-creatie
Opdrachtgevers hebben vaak zelf ook ideeën die bij een gezonde co-creatie kunnen samensmelten en kunnen leiden tot mooie resultaten. In plaats van een ‘ouderwetse pitch’ zou je ook een betaalde proefopdracht kunnen initiëren waarbij het bureau zijn eigen proces kan doorlopen en met de potentiële klant samenwerkt.
Investeer in je netwerk
Onze ervaring is dat 95 procent van de nieuwe opdrachten via-via binnenkomen. Het uitbreiden en onderhouden van je netwerk levert ‘at the end’ veel meer op dan meedoen aan een pitch. Investeer dus in je eigen netwerk. Klanten werven is één ding, maar je werken aan je netwerk is misschien wel belangrijker.
Bekijk de komische video.